Podane w sieci ceny pozycjonowania mogą się od siebie znacznie różnić. Dlaczego? Ile tak naprawdę kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? I od czego zależy cena takiej usługi?

Ile kosztuje pozycjonowanie przedstawia artykuł: https://pozycjonowanie.blog/ile-kosztuje-pozycjonowanie-strony/, podane są tam średnie ceny za poszczególne usługi agencji SEO. Jednak warto pamiętać, że na pozycjonowanie strony internetowej składa się wiele działań, istotna jest nie tylko optymalizacja i link building, ale także prawidłowo przeprowadzony audyt SEO. Dlatego dokładne koszty mogą się różnić, bo zależą od wielu czynników, o których przeczytasz poniżej…

Konkurencyjność, poziom trudności pozycjonowania

Konkurencja to jeden z kluczowych czynników, który wpływa na koszty pozycjonowania strony internetowej. Specjalista SEO w pierwszej kolejności sprawdzi, ile firm z twojej branży stara się pozycjonować dany produkt. Im jest ich więcej, tym droższa będzie taka usługa. Istotne jest również to, z kim konkurujesz. Najmniej zapłacisz, jeśli będą to mali gracze, którzy nie przeznaczają dodatkowych środków na pozycjonowanie lub zajmują się nim sami, dorywczo. Z kolei, jeśli na dane słowa, frazy kluczowe będzie pozycjonować się jakaś duża firma, inwestująca w te działania znacznie większe środki, to ty również będziesz musiał zwiększyć nakłady finansowe, jeśli chcesz dorównać konkurencji. Zatem jednym z ważniejszych czynników, które wpływają na koszty pozycjonowania strony internetowej jest poziom trudności, konkurencyjność.

Liczba i rodzaj fraz kluczowych

Istotna jest również liczba słów kluczowych (zwykle pozycjonowanie rozpoczyna się od kilku lub kilkunastu fraz), a także ich rodzaj – czy jest to fraza ogólna czy long tail. Nie bez znaczenia pozostaje również to, czy zależy ci, aby przebić się na rynku lokalnym czy ogólnopolskim. Pozycjonowanie lokalne zwykle wymaga mniej nakładów pracy niż pozycjonowanie ogólne, wiąże się również z niższymi kosztami. Cena uzależniona jest także od popularności wartościowych dla ciebie fraz kluczowych.

Obecna jakość strony www

Niezwykle istotne jest równie to, jak przed rozpoczęciem prac przez eksperta SEO wygląda twoja strona internetowa, tzn. jak wiele pracy trzeba będzie włożyć w jej optymalizację. W każdym biznesie ważne jest to, aby sprzedawane towary były dobrze przygotowane, dopiero później można przejść do ich promocji. Tak samo działa pozycjonowanie, jeśli chcesz, aby robot Google pozytywnie ocenił twoją stronę internetową, musisz zadbać o to, co się na niej znajduje. I nie chodzi tylko o opisy produktów czy kategorii, ale również meta dane – title oraz description, odpowiednią nazwę i wielkość zdjęć, oraz szybkość ładowania strony. Istotne jest również to, aby była ona przyjazna dla użytkownika i intuicyjna, zgodna z zasadami UX/UI.

Jeśli twoja strona będzie dobrze przygotowana, a specjalista SEO nie będzie musiał spędzać wielu godzin nad jej poprawą, zapłacisz mniej. Natomiast jeśli oprócz poprawek w kodzie, niezbędne okaże się gruntowne przebudowanie strony i inne dodatkowe prace, to koszty za taką usługę wzrosną.

Model rozliczenia z agencją SEO

Co jeszcze wpływa na koszty pozycjonowania strony internetowej? Długość i rodzaj umowy, jaką podpiszesz z agencją SEO/SEM. Najczęściej możesz spotkać się z trzema modelami rozliczeniowymi: za efekt, abonament lub z rodzajem mieszanym, np. abonament + efekt lub + ruch. Co to oznacza w praktyce i która opcja okaże się najkorzystniejsza? Najbardziej opłacalny dla obu stron jest abonament, czyli model, w którym klient płaci stałą, miesięczną opłatę za pozycjonowanie. W tym przypadku zwykle podpisujesz umowę na pewien czas lub czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Najczęściej na początku każdego miesiąca otrzymujesz również dokładny raport z wykonanych prac i ich efektów.

Model rozliczeniowy za efekt jest już coraz mniej popularny, ponieważ po aktualizacji algorytmów Google stał się on mało korzystny zarówno dla agencji, jak i samych klientów. Czasem możesz spotkać się też z modelami mieszanymi, jednak nie wszystkie agencje się na nie decydują.

Koszty pozycjonowania strony – co jeszcze?

Oprócz wspomnianych czynników, na koszty pozycjonowania wpływa również to, jaką pozycję w wyszukiwarce obecnie zajmujesz oraz historia pozycjonowanej strony. Pamiętaj również, że czasem lepiej zapłacić więcej, ale zlecić pracę solidnej i doświadczonej agencji SEO, która sprawi, że widoczność twojej strony w wyszukiwarce rzeczywiście się polepszy. Wiele osób, chce za wszelką cenę zaoszczędzić na pozycjonowaniu, a w efekcie tylko marnuje swoje pieniądze, płacąc za nieefektywne działania.