Działania marketingowe w wyszukiwarkach internetowych określane są jako SEM od Search Engine Marketing. Zalicza się do nich SEO, czyli Search Engine Optimization, które możesz znać jako pozycjonowanie stron WWW, a także kampanie PPC, czyli Pay Per Click. Na które z tych działań marketingowych powinieneś postawić w przypadku swojej działalności?
Pozycjonowanie – na czym to polega?
Działania z zakresu SEO zmierzają do uzyskania jak największej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Na stronie wyników Google, najczęściej na samej górze, zobaczysz wyniki sponsorowane, czyli reklamy Google Ads, następnie mogą być widoczne wyniki lokalne, a dalej organiczne. W wynikach mogą pojawić się również zdjęcia i tzw. direct answer, czyli odpowiedź na twoje zapytanie, która wyświetli się w ramce na górze. Pozycjonowanie dotyczy wyników organicznych, ale możesz też prowadzić działania zmierzające do uzyskania wysokich pozycji w wynikach lokalnych.
Czy warto zdecydować się na pozycjonowanie stron internetowych? Zdecydowanie tak, ale musisz być przygotowany na to, że działania te nie przyniosą efektów od razu. Są takie branże, w których bardzo dobre rezultaty zauważysz szybko, ale są i takie, gdzie będziesz na nie czekać nawet powyżej roku. Dodatkowo musisz pamiętać o tym, że algorytm Google wciąż się zmienia, a specjaliści SEO muszą dostosowywać działania do obecnych wymagań wyszukiwarki. Od czego zależy pozycja w wynikach? Oficjalnie czynników rankingowych jest około 200. Największe znaczenie ma zoptymalizowana treść na stronie oraz mocne linki z innych stron prowadzące do pozycjonowanej witryny. Co oznacza mocny link? To temat rzeka, dlatego prowadzenie skutecznych działań wymaga wielu lat doświadczenia. Znaczenie mają również:
- Korzystanie z bezpiecznego połączenia pomiędzy stroną a użytkownikiem (SSL).
- Unikatowa treść.
- Korzystanie z szybkich serwerów, takich jak np. Presta Hosting.
- Szybkie ładowanie strony.
- Linkowanie wewnętrzne.
- Optymalizacja skryptu, czyli to na jakim systemie oparty jest eSklep.
Google Ads – czy warto?
W przypadku Google Ads przygotowujesz treść reklam, które mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania i na stronach, które należą do programu Google AdSense. Oznacza to, że twoja reklama może się wyświetlić użytkownikowi, kiedy wpisze on w wyszukiwarce Google frazę związaną z tymi, które wprowadzisz w systemie. Reklama może również pokazać się korzystającemu na wielu portalach, które należą do wspomnianego AdSense. W tym przypadku płacisz za każdą akcję. Tzn. ustalasz, ile chcesz zapłacić za każde przekierowanie użytkownika na swoją stronę i od tego m.in. zależy, czy reklama w ogóle się pojawi i na której pozycji. Ogromnym plusem tych działań jest to, że możesz natychmiast zdobywać klientów z wyszukiwarki – nie musisz cierpliwie czekać na wyniki, jak to wygląda w przypadku pozycjonowania. Kolejnym atutem tych działań jest łatwość mierzenia ich skuteczności. Wystarczy wpłacić pewną sumę i przeanalizować, czy efektem reklamy jest sprzedaż. Nie zapominaj, że skuteczne prowadzenie takiej kampanii wymaga doświadczenia, m.in. wyeliminowania słów kluczowych, które nie odnoszą się do twojego biznesu, a mimo to strona pozyskiwała z nich kliknięcia.
Google Ads czy pozycjonowanie?
Jeśli chcesz zdobywać klientów z wyszukiwarki Google, to skorzystaj z obu działań. Pamiętaj, że efekty Google Ads możesz zauważyć niemal natychmiast, a na rezultat SEO przyjdzie ci poczekać. Nawet, kiedy już pozycjonowanie będzie przynosić znakomite wyniki, to nie oznacza, że powinieneś zaprzestać korzystania z Google Ads. Pamiętaj, że są tacy użytkownicy wyszukiwarki, którzy całkowicie pomijają wyniki sponsorowane – przechodzą do organicznych, ale są i tacy, którzy zaczynają od tych, które zobaczą jako pierwsze, czyli najczęściej – płatnych.
Trafione porady. W przypadku nowego biznesu sugerowałym zacząć od Google Ads i stopniowo budować swoją widoczność przez wyszukiwarkę.