Drukarki stanowią nieodłączny element wyposażenia każdej firmy. Bez względu na branżę, w której działa dane przedsiębiorstwo, drukarka potrzebna jest do drukowania dokumentów, raportów, faktur czy innych ważnych projektów. Wybór odpowiedniej drukarki może być jednak trudny, szczególnie przy braku doświadczenia w wyborze sprzętu biurowego. W poniższym tekście przedstawiamy kilka wskazówek, które warto mieć na uwadze podczas zakupu drukarki dla Twoich potrzeb firmowych.

Drukarka dla firmy – laserowa czy atramentowa?

W niewielkich firmach drukujemy zazwyczaj duże ilości czarno-białych dokumentów, do czego najlepiej sprawdzą się nawet tanie drukarki laserowe. Są one bardziej wydajne, szybsze i tańsze w eksploatacji niż drukarki atramentowe. Mimo, że drukarki laserowe mają nieco wyższą cenę niż atramentowe, w dłuższej perspektywie ich zakup staje się bardziej opłacalny. Przy intensywnym i codziennym użytkowaniu drukarka laserowa sprawdzi się w firmie bardzo dobrze. Gdy eksploatacja nie jest zbyt duża i stawiamy głównie na wydruki kolorowe, przydać się może z kolei drukarka atramentowa. Inną przyczyną, kiedy wybieramy drukarki atramentowe wynika ze specyfiki działalności i potrzeby drukowania szczegółów w kolorze, zdjęcia, prezentacje, broszury dla klientów. W tym przypadku taka decyzja jest uzasadniona, ponieważ prosta drukarka laserowa, nie posiada takiej funkcjonalności. Opcja jest także drukarka laserowa – kolorowa, jednak koszt samego sprzętu jest dość wysoki. 

Ważne parametry przy wyborze drukarki dla firmy

  • szybkość drukowania

W firmie niezwykle ważne jest to, aby drukarka pracowała szybko. Każdy model drukarki ma dokładnie sprecyzowaną maksymalną liczbę stron, jaką jest w stanie wydrukować w ciągu minuty. Tam, gdzie drukuje się dużą liczbę materiałów, najlepiej w kwestii szybkości sprawdzi się drukarka laserowa.

  • rozdzielczość druku

Kolejnym ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest rozdzielczość druku. W przypadku drukarki laserowej, rozdzielczość mierzona jest w punktach na cal (dpi). Im wyższa rozdzielczość, tym wyższa jakość wydruku. Jeśli Twoja firma potrzebuje wydruków o wysokiej jakości, na przykład w przypadku drukowania grafik, fotografii lub prezentacji, to warto wybrać drukarkę z wyższą rozdzielczością – sprawdzić się tu może drukarka laserowa kolor.

  • rodzaj tonera lub tuszu

Warto zwrócić uwagę także na rodzaj tonera, który wykorzystywany jest w danej drukarce laserowej. Wybierać można spośród tonerów oryginalnych oraz zamienników. Zamienniki są tańsze niż oryginały, dzięki czemu znacznie zmniejszają koszty eksploatacji drukarki. Co równie ważne, oferują one wysoką wydajność oraz jakość drukowanych dokumentów. Warto jednak wybierać zamienniki od sprawdzonych dostawców, co zapewnia także bezawaryjną pracę drukarki.

  • koszty eksploatacji

Przyjrzyjmy się dokładniej wspomnianym już kosztom eksploatacji drukarki. Składa się na nie wiele elementów, w tym koszt tonera, papieru, części zamiennych i energii elektrycznej. Dlatego przed zakupem drukarki warto sprawdzić, jakie są koszty eksploatacji i porównać je z innymi dostępnymi modelami oraz rozważyć wykorzystanie zamienników tonerów. Warto również wziąć pod uwagę, czy drukarka posiada funkcje oszczędzania energii, takie jak tryb uśpienia, który także pomaga zmniejszyć koszty eksploatacji.

  • wymiary drukarki

Kolejnym ważnym czynnikiem, na którym warto się skupić, jest wielkość i pojemność tacy papierowej drukarki. Jeśli Twoja firma potrzebuje drukarki, która będzie mogła pomieścić duże ilości papieru, to warto wybrać drukarkę z dużą pojemnością tacki papierowej. Jeśli natomiast potrzebujesz drukarki, która zajmie niewiele miejsca, warto wybrać bardziej kompaktowy model.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniej drukarki dla potrzeb Twojej firmy, zależy od wielu czynników – w tym od prędkości drukowania, rozdzielczości druku, rodzaju tonera, kosztów eksploatacji czy pojemności tacki papierowej. Przed zakupem warto dokładnie przeanalizować potrzeby firmy i wybrać drukarkę, która będzie spełniać wszystkie wymagania.